تگ متا در سئو چیست و چه تاثیری روی سایت دارد؟

اینستاگرام meta چیست, برنامه meta چیست, تگ meta property, Meta چیست واتساپ, متا تگ های سئو, متا تگ های مهم, meta charset= utf-8 چیست, متا تگ viewport, افزودن متاتگ در هدر اصلی سایت, افزودن متاتگ در صفحه اصلی, متا تگ های مهم, Meta چیست در اینستاگرام, Meta چیست واتساپ, متا تگ og, برنامه meta چیست, سئو در html

اما خب با توجه به اهمیتی که تگ متا در سئو دارد، در این مقاله سعی می‌کنم همه آنها را به زبان ساده و با مثال به شما معرفی کنم تا مبادا در آینده باعث شوند به اشکالات فنی در سئو بربخورید و ضرر کنید. قیمت سئو محتوا سایت

تگ متا در سئو چیست؟

ببینید، در سطح وب هر چیزی که مشاهده می‌کنید، با زبان HTML ساخته شده. حالا خود این زبان HTML از یک‌سری تگ ایجاد می‌شود. مثلا تگ پایین را ببینید:

تگ متا در سئو چیست؟

این تگ که با اسم تگ B شناخته می‌شود، هر متنی که در آن نوشته شود را به حالت BOLD و پر رنگ نشان می‌دهد. حالا علاوه بر تگ‌هایی که باعث ایجاد یک ظاهر خاص می‌شوند، تگ‌هایی هم در صفحه وجود دارند که اصلا چیزی به ما نشان ‌نمی‌دهند و صرفا در کدها قرار می‌گیرند. چگونه سئو سایت را افزایش دهیم

مثلا تگ متای توضیحات که اینطور نوشته می‌شود:

تگ متای توضیحات

در واقع متنی که در این تگ قرار می‌دهیم؛ در کدهای صفحه قرار گرفته و در حالت عادی و در خود صفحه دیده نمی‌شود. اما در مقابل ربات‌های گوگل متن آن را مشاهده کرده و در نتایج جستجو این متن را نمایش می‌دهند:

کاربرد تگ متا

اما تگ متا چیست؟ تگ های متا که تعدادشان خیلی زیاد است، تگ‌هایی هستند که یک‌سری اطلاعات به ربات‌های موتور جستجو می‌دهند و این موضوع باعث بهبود سئو سایت ما می‌شود. به همین دلیل هم هست که از آنها به عنوان تگ‌های سئو یاد می‌کنیم.

پس در ادامه مقاله شما را با تمامی تگ‌های مهم در سئوی سایت آشنا کرده و توضیح می‌دهم که هر کدام را باید چطور بنویسید تا به افزایش سئوی سایت‌تان ختم شود.

آیا ما باید متاتگ ها را خودمان در صفحه بنویسیم؟

ببینید، اصولا هر سیستم مدیریت محتوای استانداردی، چه سیستم‌های آماده مثل وردپرس و پرتال و چه سیستم‌های اختصاصی که برنامه نویس برای‌تان می‌سازد، متاتگ‌های مهم صفحه را درون خودش دارد.

این یعنی نیاز نیست شما به عنوان مدیر وب سایت، به بخش کدهای صفحه رفته و تگ‌هایی که در ادامه می‌گویم را در آن بنویسید. شما صرفا باید در قسمت‌هایی که مشخص شده، متن هر تگ را با متن پر کنید. مثلا در قسمتی که مربوط به تگ توضیحات متاست، متن توضیحات صفحه را بنویسید تا به طور خودکار، این متن در بخش کدهای متای توضیحات قرار بگیرد. در بخش انتهایی مقاله بیشتر در مورد ویرایش این تگ‌ها صحبت می‌کنم اما ابتدا اجازه بدهید با انواع‌شان آشنا شویم.

انواع تگ های متا در سئو

بعضی از تگ های متا در سئو که پایین‌تر نام می‌برم، دیگر در سئو کارایی ندارند اما برای افزایش اطلاعات عمومی و البته برای اینکه مبادا در آینده دیدن‌شان باعث شود به اشتباه بیوفتید، آنها را هم معرفی کرده و در موردشان توضیح می‌دهم.

۱- تگ متای عنوان یا title meta tag

تگ عنوان، یکی از مهم‌ترین تگ‌هایی است که در صفحه استفاده می‌شود. در واقع متنی که در این تگ قرار می‌دهید؛ همان متنی است که در نتایج جستجو نمایش داده خواهد شد:

تگ متای عنوان

البته دقت کنید، تگ متای عنوان با تگ h1 تفاوت دارد. در واقع h1 عنوانی است که در خود صفحه قرار می‌گیرد و title عنوانی که در نتایج جستجو دیده می‌شود. ولی خب در وردپرس، همان متنی که در کادر بالای صفحه قرار می‌دهید، هم به عنوان h1 قرار می‌گیرد و هم title.

برای سئوی بهتر، چطور تگ متای عنوان را بنویسیم؟

مهم‌ترین چیزی که باید برای نوشتن این تگ مد نظر قرار بدهید، اول از همه وجود کلمه کلیدی اصلی در آن است. بعد از آن با توجه به تاثیری که عنوان صفحه روی کلیک مخاطبان داشته و البته تاثیری که کلیک کاربران روی رتبه سایت شما دارد، باید سعی کنید آن را به شدت جذاب بنویسید. چطور؟ با استفاده از اعداد، کلمات تاثیرگذار و… .

۲- تگ متای توضیحات یا meta description

متای توضیحات هم تگ نسبتا مهمی در سئوی سایت محسوب می‌شود. متنی که در این تگ نوشته شود، در نتایج جستجو و دقیقا پایین عنوان نمایش داده خواهد شد.

این مقاله هم می تواند برای شما جالب باشد  سئو تکنیکال چیست؟ آموزش Technical SEO

تگ متای توضیحات چیست؟

نکته جالب اینجاست که اگر شما این تگ را خالی بگذارید، گوگل خودش یک بخش از صفحه را برداشته و در متای توضیحات قرار می‌دهد. اما خب در اصول سئوی محتوا پیشنهاد می‌شود که خودتان آن را حتما پر کنید.

برای سئوی بهتر، چطور تگ متای توضیحات را بنویسیم؟

دوباره مثل تگ قبلی، اهمیت زیادی دارد که در نوشتن این تگ هم حتما از کلمه کلیدی استفاده کنید. اینجا حتی می‌توانید به جای یکی، چند کلمه کلیدی (اصلی و فرعی) در آن بنویسید. همینطور جذاب بودن این متن ممکن است یک تاثیر جزئی روی تصمیم کاربر برای کلیک بگذارد.

در ضمن؛ منظور از کلمات کلیدی فرعی یا اضافه، آن‌دسته از کلماتی است که قرار است در کنار کلمه اصلی، سئو شوند.

۳- متا تگ روبوت یا robot

این تگ متا در سئو هم از جمله تگ‌های پراهمیت و البته حساس در سئو است. چراکه این تگ به طور مستقیم با ربات‌های موتور جستجو ارتباط داشته و دستوراتی را به آنها می‌دهد. مثلا اینکه آیا صفحه شما را ایندکس (بررسی و قرار دادنش در نتایج) کنند یا نه؟ یا اینکه لینک‌های این صفحه فالو باشند یا نوفالو و… .

به طور عادی و پیش‌فرض اگر این تگ در صفحه شما نباشد یا چیز جدیدی به آن اضافه نکنید، صفحات‌تان هم در گوگل ایندکس می‌شوند هم لینک‌های‌تان فالو خواهند بود. اما می‌توانید با اضافه کردن مقادیری به آن، محتوایش را تغییر بدهید. البته به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌کنم در آن دست ببرید، بلکه بهتر است تغییرات را در آن با کمک ابزارهایی که در بخش بعد می‌گویم اعمال کنید.

۴_ تگ متای کلمات کلیدی یا meta keywords

چند سال پیش که هنوز گوگل به وبمستران و سئوکارها اعتماد داشت و البته خودش هم نمی‌توانست مثل الان به این راحتی‌ها کلمات کلیدی صفحات را پیدا کند، از تگی به اسم keywords کمک می‌گرفت. در واقع این تگ را وبمستر یا سئوکار باید با کلمه یا کلمات کلیدی صفحه پر می‌کرد. به این ترتیب ربات گوگل وقتی وارد صفحه می‌شد، با بررسی آن می‌فهمید که این صفحه برای چه کلمه‌‌هایی سئو شده. اما بعد از مدتی و بعد از زیاده‌روی سئوکارهای کلاه سیاه در استفاده از آن، گوگل آن را بی‌اثر کرد و امروز عملا سایت‌ها از این تگ استفاده نمی‌کنند.

برای سئوی بهتر، چطور تگ متای کلمه کلیدی را بنویسیم؟

با اینکه هنوز بعضی از وبمستران و سئوکارها می‌گویند استفاده از این متاتگ باعث بهبود سئو می‌شود، هیچ منبعی وجود ندارد که این گفته را تایید کند. با توجه به این موضوع پیشنهاد می‌کنم کلا بیخیال آن شوید.

۵- تگ Viewport

بر خلاف ۳ متا تگ قبلی، این تگ به طور مستقیم با سئوی سایت ارتباط ندارد. در واقع این تگی است برای تعیین اندازه صفحه نمایش سایت در دستگاه‌های مختلف. اما با توجه به اینکه نبود آن باعث برهم ریختن اندازه صفحه شده و روی تجربه کاربری مخاطبان تاثیر منفی می‌گذارد؛ عملا ممکن است به خاطر استفاده نکردن از این تگ تمام قدرت سئوی سایت‌تان را از دست بدهید. (امروز بیشتر از ۵۰ درصد مخاطبان وب، کاربران موبایلی هستند پس بی‌توجهی به آنها نتیجه بسیار بدی دارد.)

دیگر متاتگ‌ها

به جز متا تگ‌هایی که بالاتر نام بردم، بیشتر از ۱۰ تگ متای دیگر هم در طراحی سایت وجود دارد. با توجه به اینکه اغلب آنها تاثیر خاصی روی سئو نداشته و اصولا هم همه‌شان در سایت‌های استاندارد وجود دارند؛ در ادامه به طور خلاصه معرفی شان می‌کنم:

  1. subject متا تگ برای مشخص کردن موضوع کلی سایت
  2. copyright متا تگ برای مشخص کردن صاحب محتوا
  3. language متا تگ برای تعیین زبان صفحات سایت
  4. abstract یا متا تگ چکیده که اغلب برای مقالات علمی و برای مشخص کردن بخش چکیده مقاله استفاده می‌شود.
  5.  author متاتگ برای معرفی نویسنده سایت
  6.  URL یا متاتگ آدرس که برای مشخص کردن آدرس صفحه
  7. و …

نکته: هیچ کدام از این تگ‌ها را نیاز نیست به صفحه اضافه کنید چون خودشان در کدها قرار گرفته‌اند. همینطور اینها نیاز به ویرایش دستی هم ندارند.

دیگر تگ‌های مهم در سئو سایت

تگ‌های مهم در سئو سایت

خب، اگر صرفا به دنبال پیدا کردن تگ‌های متا بودید، مقاله تمام شد! اما اگر دوست دارید با تگ‌های مهم دیگر که روی سئوی سایت تاثیر دارند آشنا شوید، در ادامه همراه من باشید.

این مقاله هم می تواند برای شما جالب باشد  چگونه سئو سایت را افزایش دهیم

۱- تگ های H یا تگ های Heading

با توجه به اهمیتی که دارند، تگ‌های عنوان یا همان HEADING را در ابتدا معرفی می‌کنم. در واقع اینها، همان سرتیترهایی هستند که در صفحه مشاهده می‌کنید.

تگ‌های H یا تگ هدینگ

مهم‌ترین‌شان تگ H1 نام دارد که عنوان اصلی صفحه است و مابقی‌شان شامل H2 تا H6 بقیه سرتیترهای داخل صفحه را تشکل می‌دهند. اصولا ما از این سرتیترها برای سئو محتوا استفاده زیادی می‌کنیم.

برای سئوی بهتر، چطور تگ‌های H را بنویسیم؟

خب، مهم‌ترین نکته در مورد تگ‌های هدینگ هم استفاده از کلمه کلیدی و کلمات مرتبط به موضوع، در آنهاست. نمی‌توان عدد ثابت داد؛ اما باید بین ۳۰ الی ۷۰ درصد از سرتیترهایی که در صفحه استفاده می‌کنید، دارای کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی اضافه باشد.

۲_ تگ ALT یا متن جایگزین

این تگ، در واقع یک تکه کد است که در کد هر تصویر قرار گرفته. در این تکه کد هر متنی که بنویسید، صرفا در کدهای صفحه مشخص است و در ظاهر سایت نمایش داده نمی‌شود.

تگ ALT

برای سئوی بهتر، چطور تگ آلت را بنویسیم؟

ببینید، ما در متن ALT باید یک توصیف از عکس بنویسیم. مثلا اگر عکسی که قرار داده‌ایم، یک تصویر است که روی آن نوشته SEO، باید در بخش متن جایگزین همین کلمه را بنویسیم. یا اگر تصویر یک منظره است، بنویسیم “عکس منظره”.

در واقع علاوه بر اینکه گوگل به کمک این متن جایگزین بهتر عکس شما را درک می‌کند، نابینایان و کم‌بینایان که با کمک ابزارهای تبدیل متن به صوت اقدام به بررسی صفحات وب می‌کنند، با کمک این توضیح، درک بهتری از محتوا پیدا خواهند کرد. همینطور اگر تصویر در صفحه به دلایلی مثل خراب شدن سرور نمایش داده نشود، به جای آن متن جایگزین به کاربر نمایش داده خواهد شد.

راستی به عنوان یک تکنیک سئو هر از گاهی کلمه کلیدی را هم در این تگ قرار بدهید.

۳- تگ نوایندکس یا NOINDEX

شاید نتوانم بگویم تگ نوایندکس در سئو اهمیت زیادی دارد، اما می‌توانم به راحتی بگویم که عدم شناخت و استفاده صحیح از آن، می‌تواند به شدت خطرناک باشد! در واقع نوایندکس تکه کدی است که در صورت اضافه شدن به صفحه‌ای از سایت شما، به ربات‌های گوگل می‌گوید این صفحه را بررسی و ایندکس نکنند. به این ترتیب صفحه مورد نظر در نتایج دیده نمی‌شود.

برای سئوی بهتر، چطور تگ نوایندکس را بنویسیم؟

در واقع تگ نوایندکس را صرفا باید در صفحاتی از سایت‌تان قرار بدهید که نمی‌خواهید توسط گوگل دیده شوند. در سئوی حرفه‌ای، ما از این تگ برای پنهان کردن صفحاتی با محتوای تکراری، صفحاتی با محتوای کم‌ارزش یا اندک و هر صفحه‌ای که می‌تواند دید گوگل نسبت به سایت ما را بد کند، استفاده می‌کنیم. طراحی سایت فروشگاه لوازم خانگی

۴- تگ کنونیکال

تگ کنونیکال هم از آن‌دسته تگ‌هایی است که در سطوح حرفه‌ای سئو از آن استفاده می‌کنیم، نه همیشه. اما خب می‌توانم از آن به عنوان یک تگ مهم سئو نام ببرم. در هر حال، این تگ به ما کمک می‌کند وقتی مجبوریم چند صفحه با محتوای کپی و یکسان داشته باشیم، یکی از آنها را به عنوان صفحه اصلی به گوگل معرفی کرده و اجازه ندهیم گوگل به دلیل وجود محتوای تکراری، جریمه‌مان کند.

برای سئوی بهتر، چطور تگ کنونیکال را بنویسیم؟

البته که پیشنهاد نمی‌کنم اگر تخصص کافی ندارید، از این تگ استفاده کنید. اما مثلا اگر ۱۰ محصول دارید که الزاما محتوای یکسانی باشد داشته باشند، به عنوان نمونه ۱۰ فرش که فقط نقش روی‌شان با هم متفاوت است و نمی‌تواند برای هر کدام محتوای جداگانه بنویسید، ۹ صفحه را روی یکی از آنها کنونیکال می‌زنید. به این ترتیب گوگل آن یکی را با قدرت بیشتری سئو کرده و شما را هم به دلیل داشتن ۹ صفحه با محتوای تکراری، جریمه نمی‌کند.

۵- تگ‌های open graph

احتمالا شده بارها لینک صفحه از سایت‌تان را جایی مثل تلگرام یا واتس‌اپ به اشتراک بگذارید، بعد به محض ارسال لینک ببینید که یک تصویر و حتی توضیحات متنی به آن اضافه شد. در واقع این قابلیت که سال‌های زیادی هم نیست به دنیای وب اضافه شده، به دلیل وجود تگ‌های open graph است.

تگ open graph

این تگ‌ها که در بخش کدهای هر صفحه شما قرار گرفته‌اند، باعث می‌شوند لینک هر صفحه همراه با یک توضیح و تصویر در سطح وب به نمایش در بیاید.

این مقاله هم می تواند برای شما جالب باشد  نحوه کار با سئو

برای سئوی بهتر، چطور تگ open graph را بنویسیم؟

به طور پیش‌فرض، قالب های استاندارد تگ‌های اپن گراف را در صفحات شما قرار می‌دهند و خود این تگ‌ها هم به‌شکل خودکار یک تصویر و بخشی از متن صفحه را برای نمایش حین اشتراک‌گذاری، انتخاب می‌کنند. اما خب بعضی از ابزارها و افزونه‌ها هم هستند که به شما اجازه می‌دهند جزئیات تگ اپن گراف هر صفحه را تغییر داده و حتی تصویر و متن دلخواه برایش انتخاب کنید.

۶- تگ hreflang

تگ hreflang برای سایت‌های چند زبانه اهمیت زیادی دارد. این تگ به گوگل می‌فهماند که هر نسخه از سایت و هر صفحه‌اش، چه زبانی داشته و مربوط به کدام کشور یا کشورهاست. صرفا در صورتی باید از این تگ استفاده کنید که سایت چند زبانه دارید.

کدهای اسکیما

کدهای اسکیما

اسکیماها، کدهایی هستند که در سایت شما قرار می‌گیرند تا موتورهای جستجو بتوانند بهتر محتوای سایت‌تان را متوجه شوند. اضافه کردن این کدها به سایت دلخواه است اما خب تاثیر مثبت زیادی روی سئو دارد. در صورتی‌که این کدها را به سایت اضافه کنید، انواع تگ‌های مختلفی به کدهای‌تان اضافه می‌شود که البته در ظاهر صفحه هیچ تغییری ایجاد نخواهند کرد. سئو چیست؟ ۰ تا ۱۰۰ سئو به زبان ساده

برای سئوی بهتر، چطور کدهای اسکیما را بنویسیم؟

اگر سایت‌تان وردپرسی است که از افزونه غیر رایگان SCHEMA PRO استفاده کنید تا به راحتی کدهای اسکیما به سایت‌تان اضافه شوند. نگران نباشید چون این سیستم به طور خودکار سایت‌تان را اسکیما گذاری می‌کند!

تگ برچسب در سئو!

راستش این تگ، با تگ‌هایی که بالاتر شناختیم متفاوت است! اما صرفا توضیحش می‌دهم تا در آینده با شنیدن نامش دچار اشتباه نشوید. در واقع تگ، TAG یا برچسب در سایت، یک قابلیت است که به شما اجازه می‌دهد محصولات و مقالات‌تان را دسته‌بندی کنید.

به زبان ساده، تگ همان دسته‌بندی است که در سطح کوچک‌تر استفاده می‌شود. مثلا مقالات بازاریابی اینترنتی را در یک دسته‌بندی قرار می‌دهند و مقالات مرتبط به «ایمیل مارکتینگ» را در یک برچسب.

چطور در سیستم مدیریت محتوا، تگ‌ های سئو را ویرایش کنیم؟

خب، ببینید، برای ویرایش تگ های متا در سایت، چند راه مختلف وجود دارد. اینکه کدام راه مناسب شما باشد، به این برمی‌گردد که از چه سیستمی برای ساخت سایت استفاده کرده باشید.

۱- ویرایش تگ متا با قابلیت‌های خود سیستم

به طور کلی همه سیستم‌های مدیریت محتوا، به شما امکان ویرایش یک‌سری از تگ های متا را می‌دهند. مثلا تصویر پایین را ببینید:

افزودن تگ متا

در واقع هر متنی که اینجا قرار بدهید، هم به جای عنوان صفحه قرار می‌گیرد و هم تگ TITLE. همینطور بعضی سایت‌ها به طور پیش‌فرض اجازه ویرایش توضیحات متا را هم می‌دهند.

۲_ ویرایش تگ متا با نصب افزونه‌های اضافه

در بعضی مواقع و زمانی که قرار باشد کمی در سطوح حرفه‌ای‌تر سایت‌تان را سئو کنید، ممکن است نیاز به این داشته باشید که تگ‌های متای خاص را ویرایش کنید. مثلا تگ روبوت را ویرایش کنید یا اصلا به سراغ تگ کنونیکال بروید.

در بعضی از سیستم‌ها مثل سیستم پرتال، این اجازه به‌شکل عادی و پیش‌فرض به شما داده شده است. اما اگر سایت‌تان وردپرسی است، افزونه‌هایی مثل yoast seo و rank math قابلیت‌های زیادی برای ویرایش تگ‌ها به شما می‌دهند.

ویرایش تگ متا

مثلا در این صفحه که تصویری از افزونه رنک مث است، هم توانایی نوایندکس کردن صفحه را دارید و هم کنونیکال زدن. سئو در تبریز

۳- ویرایش تگ متا با کدنویسی

در نهایت اگر سایت‌تان با یک سیستم مدیریت محتوای غیر استاندارد ساخته شده باشد، ممکن است برای ایجاد تغییرات در تگ های متا نیازمند ویرایش کدهای صفحه شوید. البته با توجه به اینکه سیستم‌های مدیریت محتوای قدیمی در همه جنبه‌ها از مدیریت سایت تا سئو اذیت‌تان می‌کنند، پیشنهاد می‌کنم حتما در اولین فرصت به یک سیستم مدیریت محتوای جدید کوچ کنید که این انجام این کار را به تیم متخصص اهواز توسعه بسپارید.

کلام آخر

به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله ابتدا فهمیدیم که تگ متا در سئو چیست، سپس با تگ‌های متا در سئو و دیگر تگ های مهم سئو آشنا شدیم. اگر تجربه خاصی در مورد کار کردن با این تگ‌ها یا ویرایش‌شان دارید در بخش نظرات منتظرم. در ضمن در قسمت نظرات سوالات‌تان را هم پاسخ می‌دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *